emo Mercedes G55 1:10 Tamiya XC chassis

Lees meer
16 mei 2015 17:28 #9

Al een lange tijd ligt er op de plank een gloednieuwe Mercedes G55 kap weg te stoffen. Deze kap is op de schaal 1:10 en afkomstig van een speelgoed auto. Destijds behoorlijk duur via Ebay aangeschaft. Daar moet dus iets mee gebeuren.



Toen was er een avond dat ik niet in slaap kon komen, ik pakte mijn laptop en ging een beetje googelen en kwam op een duitse modelbouwshop uit en kocht mij ‘per ongeluk’ een Tamiya Pajero. Waarschijnlijk één van de laatste gezien dit model al meer dan een half jaar uit productie is. Dit betreft nog de oude versie waarbij nog een hard ABS gegoten kap krijgt. Het chassis ga ik gebruiken voor de Mercedes, de kap ga ik later een keer ombouwen ter vervanging van de andere Pajero die ik al heb staan.

Wachten, wachten en wachten. Iets van Duitsland naar Nederland sturen duurt normaal maar een paar dagen. Helaas had ik er een weekend en een feestdag tussen zitten. Tot overmate van ramp kan de koerier het adres niet vinden en besloot het een dag later nog maar een keer te proberen. Eindelijk was hij er dan!





Zo enthousiast als een klein kind ging ik natuurlijk gelijk beginnen met in elkaar zetten van het chassis. En ik weet uit ervaring dat dat erg leuk bouwen is en het leek mij leuk om er een verslag van te maken. Tijdens het bouwen heb ik veel foto's gemaakt en het basis pakket hier en daar iets aangepast zodat het Thomas proof is. De bedoeling is dat deze auto straks door water, modder, takken, bladeren en zand kan rijden, want het wordt namelijk een echte terrein auto.

De bouw:
Het chassis is uit één geheel gegoten. In principe hoef ik hier niets mee te doen, buiten het feit om alle onderdelen er in te plaatsen. Als eerste begin je volgens bouwhandleiding met het plaatsen van de tandwiel overbrenging voor. Standaard in het pakket worden plastic glijlagers gebruikt. Deze heb ik vervangen voor metalen glijlagers.





Nu de aandrijving aan de voorkant compleet is, is het tijd voor de wielophanging aan de voorkant.







Door wielophanging aan de voorkant is klaar. Ik heb de stuurinrichting die bij het bouwpakket geleverd is nog niet ingebouwd. Dit is wel één van de stappen die nu gedaan zou moeten zijn, maar ik ga deze vervangen voor een metalen stuurinrichting om de speling zo veel mogelijk te verwijderen. Dit komt later.

Nu is het tijd voor de achter aandrijving en achter as. Je hebt in dit geval twee opties, namelijk wel of geen starre achteras. Gezien deze auto maximaal grip moet kunnen leveren ga ik de achteras vastzetten en wordt het dus een starre as.











De as zit in elkaar en kan op z'n plaats komen. Deze wordt met 3 punten vastgemaakt aan het chassis. namelijk met twee reactiestangen en de schokdempers. De standaard reactiestangen heb ik nu wel geplaatst om de as op de goede positie te krijgen. Later gaat dit vervangen worden door metalen stangen omdat de auto ander te snel ergens achter blijft steken. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.





De schokdempers zijn nu aan de beurt. Deze worden gevuld met olie van Tamiya dat standaard meegeleverd wordt met de bouwdoos. Belangrijk is dat deze schokdempers 100% gevuld worden en dat de lucht er uit is, anders zullen deze niet goed werken.











Mooi, de auto kan nu op z'n pootjes staan. Dat wil betekenen dat het tijd is om de kap te gaan monteren op het chassis. Voor later onderhoud en het makkelijk kunnen benaderen van de elektronica, wil ik dat de kap eenvoudig en volledig te verwijderen is van het chassis. Daarentegen moet de kap wel goed blijven zitten tijdens een wilde rit in de desert.

Met een beetje uitvogelen heb ik bedacht dat de kap aan de voorkant horizontaal op het chassis moet worden geschoven, waarna de je kap aan de achterkan het chassis in kan duwen. Zodoende is de kap altijd op de juiste positie ten opzichte van het chassis en krijg je stevigheid. Gezien het een echte terrein auto wordt, zal deze ook hoog op de pootjes gezet worden.







Zoals je op de foto hierboven kan zien zal de reactiestang nu als schep gaan functioneren. Gelukkig heb ik vandaag een aantal producten bij Norbert mee kunnen krijgen. Het is dus weer feest! Namelijk, twee metalen reactiestangen, metalen stuurinrichting en een verlenging voor de cardanas.



Dit gaat helpen in het terrein. Maar dat is niet alles. Aan de voorkant heb ik nog een 'carterpan' beschermer gemaakt.



Voor alvast in de toekomst om een stevige trekhaak te kunnen maken heb ik tussen het chassis en de as een metalen plaat gemaakt zodat ik een goede basis heb voor de trekhaak. Dit zal ik later nog een keer toe gaan voegen en zal op dit moment nog geen functie hebben.



Het aanpassen van de reactiestangen. Als de standaard reactiestangen vervangen gaat worden, dan moet je ook een alternatieve oplossing maken voor het ophanging van de schokdempers. Hiervoor ben ik creatief aan het dremelen geweest op een stukje aluminium.









De stuurinrichting is nu aan de beurt. Helaas heb ik geen foto aan de onderkant gemaakt, maar hier is alles ook vervangen voor metaal. De speling in het stuur is hiermee stukken minder, daarnaast ben ik bang dat de standaard plastic variant op een gegeven moment door de servo uit z'n as wordt getrokken. Daarnaast gelijk de motor en de servo zelf geplaatst. De motor die standaard bij het pakket meegeleverd wordt, kan niet voldoende power geven en zal de auto veel te snel laten rijden voor in het terrein. Daarom heb ik een Carson Poison truck motor geplaatst met een toerental van 6500. Wellicht dat in de toekomst een iets snellere motor zal komen, maar dit lijkt mij een mooie basis motor.





De Mercedes kap is bijzonder mooi. Naast het stoere uiterlijk, afneembare bumpers en grille zit er ook verlichting in. Wel zijn deze vastgeplakt en bevatten ze geen led/armatuur. Dat moet aangepast gaan worden natuurlijk. Dat betekent nieuwe armaturen frezen en in de body dremelen... Dat laatste blijft altijd spannend.













De voorkant is voorzien van twee koplampen, knipperlichten, mistlichten en twee extra schijnwerpers. Allemaal zo aangepast dat er leds geplaatst kunnen worden.









Al bij al inmiddels redelijk wat draden aanwezig. De elektronica, zoals de ontvanger en lichtswitch zijn gevoelig voor water. De voorspelling is dat deze auto met regelmaat veel water te maken gaat krijgen. Daarom moet er een waterproof box komen waar deze elektronica in geplaatst kan worden. De regelaar is al waterproof en de accu wordt ingepakt in een boterhamzakje.











Tijd voor het aansluiten van alle leds aan de schakelmodule. Zoals al eerder vermeld wil ik graag dat de kap volledig weggehaald kan worden van het chassis. Alle verdere elektronica wordt gemonteerd op het chassis en gaat middels draad de body in. Het was even een karweitje, maar alles zit nu op z'n plek en is aangesloten.







Alle draden zijn gesoldeerd en op de juiste positie aangesloten. De verlichting van de koplampen, mistlichten en schijnwerpers zijn momenteel op afstand schakelbaar. Het knipper-, rem- en achteruitrijlicht moeten nog even wachten tot ik de aansturingsmodule klaar heb.

De RockC Crawler regelaar gebruik ik nu voor het eerst, maar bevalt al erg goed. De regelaar is goed af te stellen en je kunt kiezen dat wanneer het gas losgelaten wordt, de auto door moet rollen of gelijk moet afremmen. Ik kies er voor dat de auto gelijk afremt, gezien dit handig is in ruw terrein als je op een heuvel staat. Deze functie werkt erg goed!


Verdere punten die volgen:
- Elektronica module met knipper- en remlicht
- Rubber plaatsen tussen het chassis en de kap zodat er zo weinig mogelijk rotzooi naar binnen kan komen
- Trekhaak voor boottrailer
- Imperial met inhoud
- Nieuwe banden met groffer profiel

Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
17 mei 2015 19:59 #10

Al bij al ben ik nu een kleine twee weken bezig met deze auto. Afgelopen weekend redelijk wat uurtjes er in gestoken om de auto rijklaar te maken. Dus moest er ook op zondagavond gereden worden. In het geheel ben ik tevreden met de testrit. Enkele punten dienen aangepast te worden, waaronder de ophanging van de kap achter (iets te hoog) en de stuurinrichting. Daarnaast verdiend deze auto om een stel banden er onder te hebben met een grog profiel. Dus deze moeten nog even besteld worden.

Hier wat foto's van de testrit.













Please Inloggen to join the conversation.

Lees meer
18 mei 2015 15:17 #11

Mooie auto geworden Thomas. Heel mooi.
Wat vraagjes:
Wat heb je met het achterdifferentieel gedaan - volledig gesperd? of open?
Wat is de regelaar er precies voor een?

Groet
jos

Please Inloggen to join the conversation.